Budova hlavního nádraží
obec: Nymburk
ulice: Petra Bezruče 361/1
Zavedení železnice k městu
V letech 1868 - 1870 bylo v rámci budování železniční trati z Kolína do Mladé Boleslavi postaveno nádraží. Již v záměru celého projektu bylo počítáno s tím, že se Nymburk stane do budoucna významným železničním uzlem právě proto, že ležel uprostřed tohoto železničního uzlu.
Dne 13. ledna 1867 se v Nymburce sešlo za předsednictví knížete Hugo Thurn-Taxise konsorcium pro vybudování železniční trati Kolín - Mladá Boleslav. Již měsíc poté (18. února 1967) obdrželo konsorcium předběžnou koncesi a 8. září 1868 koncesi pro stavbu a provozování Severozápadní dráhy. Během stavby byla jako provozovatel ustanovena akciová společnost C. K. privátní rakouská Severozápadní dráha. Stavbu řídil Ing. Vilém Helwag, výborný technik a energický organizátor prověřený zkušenostmi při výstavbě železničních tratí v Rakousku a Švýcarsku.
Dne 13. října 1870 se konala technicko-policejní prohlídka trati, v jejíž zprávě se píše:
„Železniční trať je podle projektů vybudována o jedné koleji a obsahuje stanice Kolín, Velký Osek, Poděbrady, Nymburk, Dobrovice a Mladá Boleslav. Ve stanici Nymburk jest kolej průběžná hotova, koleje vedlejší se kladou. Na všech strážnických domcích jsou elektromagnetické zvonce návěstní úplně zřízeny, telegrafní vedení jde však pouze z Kolína do Poděbrad, pak z Nymburka po kusech k Vlkavě…“
Zahájení provozu
Již 27. října 1870 byl zahájen provoz na trati Kolín-Nymburk-Mladá Boleslav a o tři roky později (4. října 1873) na trati Nymburk-Lysá nad Labem.
Druhé koleje se trať z Nymburka do Velkého Oseka dočkala v roce 1907 a o dva roky později byla protažena až do Kolína.
Na nově vzniklé železniční křižovatce v Nymburce se souběžně s tratí budovaly dílny na opravu lokomotiv a vozů, výtopna a inspektorát. Provoz v Dílnách Severozápadní dráhy byl zahájen 1. května 1874. Výtopna zahájila provoz 13. září 1873. Měla rotundu, točnu a třicet lokomotiv. V letech 1951 - 1953 se z původního místa v sousedství dílen přestěhovala k Mrlině na jižním předměstí a vzniklo Lokomotivní depo.
Zajímavosti:
• V roce 1913 měl staniční úřad Nymburk místní nádraží 4 úředníky, 7 zřízenců, 2 konduktéry a 8 dělníků, 1 strojvůdce, 1 vozního mistra a také 1 topiče. Denně nádražím projíždělo 5 osobních, 27 smíšených a 16 nákladních vlaků. Dopravní úřad Nymburk Severozápadní dráhy měl 22 úředníků, 11 podúředníků, 115 konduktérů, 185 staničních zřízenců a dělníků. Nádražím projíždělo 18 rychlíků, 45 osobních vlaků, 44 - 50 nákladních vlaků. Topírna měla 113 strojů, 6 úředníků, 4 strojmistry, 110 strojvůdců, 41 topičů, 12 podúředníků, 10 zřízenců a 217 dělníků.
• V budově nádraží se narodil český hudební skladatel Jan Seidel (*25. 12. 1908 Nymburk, †23. 5. 1998 Praha), který byl jednou z nejvýraznějších osobností české poválečné hudební kultury. Těžištěm jeho tvorby byla vokální hudba. Jan Seidel je autorem mnoha symfonických děl, koncertů, hudby komorní, filmové i scénické, upravil několik tisíc lidových písní.